Friday 23 January 2015

Debaran Mama Soleh Menjelang 5.9.14

“..esok, hari yang sangat mendebarkan..InsyaAllah esok aku akan menjalani pembedahan bagi melahirkan anak kami yang ketiga..” 

“..setelah Doktor Pakar membuat pemeriksaan beberapa kali, akhirnya Doktor terpaksa memutuskan aku bersalin lebih awal..minggu yang paling selamat adalah pada minggu ke-37..sebelum & selepas minggu ini, adalah masa yang sangat berisiko tinggi..jika terlalu awal, paru-paru anak masih belum matang…jika menunggu cukup tempoh pula, nyawa ibu & anak dalam bahaya..kontraksi yang kuat, mungkin akan menyebabkan dinding rahim ku yang nipis akan pecah..kesan paling buruk, aku & anak mungkin akan meninggal atau mungkin juga rahimku terpaksa dibuang..” 

“.. mengimbas kembali, awal kehamilan ku yang ketiga ini..sepanjang pemeriksaan/ ujian di Klinik Antenatal di swasta/ Kerajaan, aku sering dimarahi oleh Jururawat & Doktor, kerana mengandung semula selepas baru sahaja melahirkan Muhammad Solehuddin yang juga secara pembedahan, tahun lalu..paling aku tak dapat lupakan, seorang Doktor di Hospital swasta yang begitu keras memarahi aku sehingga aku diberikan ceramah mengenai NUSYUZ.. “..awak tahu tak, awak tak nusyuz kalau tak dengar cakap suami pasal mengandung lagi..taat suami, bukan sampai membahayakan nyawa sendiri..sekarang dah mengandung, dah tak boleh buat apa dah..tapi, saya nak bagitahu awak siap-siap lah..awak memang berisiko tinggi, silap-silap boleh meninggal..” balik dari Hospital tersebut, tak henti-henti aku menangis..aku terus hubungi suami aku & ceritakan apa yang berlaku..suami aku dengan nada yang sangat tenang berkata “..tak der apa-apalah Ayang, jangan susah hati..sudah rezeki & ketentuan Allah swt, kita dapat anak lagi..hidup mati bukan ketentuan manusia, tapi ketentuan Allah swt..” aku lebih tenang selepas itu..” 

“..aku ceritakan juga hal ini pada kawan-kawan di pejabat..ada yang memujuk, tak kurang juga yang geram & marah pada Doktor tersebut.. “..kalau yer pun, nak bagi nasihat..cakap baik-baik, tak boleh..ini semuakan ketentuan Allah swt..orang lain bersusah payah nak dapat anak..kahwin bertahun-tahun, cuba macam-macam cara, tapi masih tak dapat anak..” 

“..apapun, semuanya telah berlalu..sehingga sekarang, Alhamdulillah aku & bayi dalam kandunganku masih selamat..cuma kebimbangan & kerisauan ku, yang masih belum berakhir..terus-terang dalam hati aku ini, bercampur baur pelbagai perasaan & mcm-mcm yang difikirkan..aku tak nafikan, kadang-kadang aku asyik terfikir, mungkinkah aku akan menemui ajalku ketika bersalin esok..semakin meniti detik kelahiran ini, semakin perasaan ku rasa tidak enak..aku cuba lebih kerap beristighfar & berdoa..semoga Allah swt mengampunkan dosa-dosaku..semoga Allah swt mempermudahkan proses bersalin ku..semoga aku & anak ku selamat, sihat & afiat..semoga kami sekeluarga dapat terus menjalani kehidupan ini bersama-sama lagi..semoga tiada kedukaan menyelubungi kehidupan kami sekeluarga..aku sayang suami & anak-anak ku..aku ingin membesarkan mereka dengan tanganku sendiri & melihat mereka dewasa serta berjaya menunaikan hasrat & impian kami, di depan mataku..aku tak sanggup membayangkan kehidupan mereka yang kehilangan kasih sayang ibu sendiri..semua ini, membuat aku sedih & pilu..aku betul-betul memohon, semoga Allah swt panjangkan usiaku dalam ketaatan ku kepadaNYA..” 

“..namun, disebalik semua ini..aku tahu & sedar..setiap manusia tidak dapat lari daripada ajal yang ditentukan oleh Allah swt..jika memang sudah masa untuk aku pergi, aku redha..semoga Allah swt menerima kembalinya aku kepadaNYA..semoga aku pergi dalam redhaNYA, redha suami serta ibubapaku..semoga aku ditempatkan di syurgaNYA serta dijauhkan dari azab seksa Qubur & Api Neraka..semoga mereka yang aku kasihi, redha dengan pemergianku..semoga Allah swt menjaga, memelihara serta membahagiakan mereka dengan rahmat kasih sayangNYA..Aamiiin Ya Rabbal ‘Aalamiiin..” 

buat masa ini, 

“..tiada lain yg mampu dilakukan selain berdoa & aku juga ingin mengambil kesempatan untuk memohon maaf dzahir & batin daripada sesiapa sahaja atas segala kesalahan/kesilapan/kekhilafan/kedzhaliman/dendam baik dari segi tulisan/niat/tuturkata/perbuatan..mohon jua dihalalkan segala ilmu/hak/pemberian/makan/minum..” 

daripada semua sahabat/saudara/kenalan.. 

“..ketahuilah, aku juga telah memaafkan & menghalalkan kalian dalam hal ini jua..” 

“..sebagai manusia yg sentiasa bersifat lalai/alpa/lupa & tidak lepas dari dosa..aku juga ingin berpesan jika ada apa-apa tuntutan/hak/hutang/kemaafan yang masih belum aku jelaskan & kalian ingin menuntutnya dariku..mohon maklumkan aku di private message FB ini @ mana-mana waris ku, jika aku tiada kelak di dunia ini..” 

terlebih dahulu, 

“..aku ucapkan terima kasih yang tidak terhingga atas kemaafan kalian & semoga kalian mendapat rahmat & keampunan daripada Allah swt..” 


-salam ukhuwwah fillah- 

jazakAllahhukhairankathira 


ikhlas dariku, 

- NORAAINI BINTI SAAIDIN - 

4/9/2014 


p/s : 

sempena malam ini, malam Jumaat yang kebiasaannya umat Islam akan membaca Yaasiin..mohon jasa baik saudara/sahabat sekalian, agar dapat menghajatkan doa untuk keselamatan serta kesihatan diriku & anak yang bakal aku lahirkan..terima kasih banyak-banyak, atas doa serta pertolongan kalian.. 

tolong sampaikan mesej aku ini, pada kawan-kawan yang kalian rasa dia juga mengenali aku & baik baginya untuk disampaikan mesej daripadaku ini..

0 comments :

Post a Comment